Projecten

Leerlingen
Op de Inspecteur Boelensschool doen we ieder jaar verschillende projecten. Ieder jaar doen we in ieder geval een sport- en cultuurdag die wordt georganiseerd door klas drie in het kader van CKV en LO. Er wordt dan een sportactiviteit en een cultuuractiviteit gedaan door alle leerlingen van de school. Zo zijn we afgelopen jaar in Groningen bij Jumping XL geweest en hebben we in het Grafisch museum een rondleiding en een workshop mono-printen gehad.
Jaarlijks zijn er twee sportdagen waarvan één in combinatie wordt georganiseerd met de basisschool.

Heemkunde
Met de basisschool hebben we in 2019 een project vanuit Heemkunde over de geschiedenis en cultuur van Schiermonnikoog gedaan waarin alle leerlingen van Schiermonnikoog bezig zijn geweest met het onderwerp. Daarbij kwamen ook creatief denken, procesmatig werken, presenteren en samenwerken aan de orde.

Projectweek
In het schooljaar 2019-2020 zijn wekelijks projecturen ingevoerd voor alle leerjaren. Evaluatie heeft geleerd dat het wenselijker is om jaarlijks een groots project te organiseren dat een week in beslag neemt. Aan de hand van een groot thema gaan alle leerlingen gedurende die week aan de slag om het thema uit te diepen en op het eind wordt het resultaat gepresenteerd aan de ouders van de leerlingen. Aangezien het thema een verbinding moet hebben met Schiermonnikoog, wordt het project samen gedaan met Yn de Mande zodat alle leerlingen van Schiermonnikoog met elkaar samenwerken om tot een resultaat te komen. Onderdeel van het project is dat de leerlingen zelf een belangrijke rol in de voorbereiding hebben.

Aula en mediatheek
Een bijzonder project dat nu loopt maar helaas wat vertraging door het Corona-virus heeft opgelopen, is het project Aula en Mediatheek. De derde klas heeft met Sims (computerspel) een ontwerp gemaakt om deze ruimte opnieuw in te richten en daarmee ook te moderniseren. In de Aula worden oude kasten verwijderd en het meubilair vernieuwd. De mediatheek die nu nog vaste computers heeft wordt omgebouwd tot (stille) werkruimte met nieuwe zithoeken. De ruimtes worden geverfd en waar nodig voorzien van nieuwe wandbekleding. Verder krijgt de mediatheek vloerbedekking zodat de geluidsoverlast door de houten vloer verleden tijd is. Op de website worden foto’s en filmpjes van de voortgang geplaatst.