Bedrijven en instellingen

Type onderwijs
De Inspecteur Boelensschool is van oorsprong een mavo. In het verleden zijn de lager beroepsopleidingen van het lbo en de mavo samengevoegd in het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, het vmbo. Binnen het vmbo zijn diverse leerwegen, beginnend bij Basis Beroeps (BB), Kader Beroeps (KB) Gemengd Theoretisch (GT) en de Theoretische Leerweg TL. Daarnaast biedt de IBS de mogelijkheid voor leerlingen met een  havo- of vwo advies om de eerste drie jaar onderwijs op dit niveau volgen. Omdat het op de Inspecteur Boelensschool niet mogelijk is om de praktijkvakken te volgen hebben we stages in klas 3 en doen de beroepsgerichte leerlingen een profielproject. Vanuit de stages en projecten ziet u de leerlingen in bedrijven en instellingen op het eiland terug.

Beroepsgericht: De Schier Academy
De beroepsgerichte leerwegen zijn voor bedrijven en instellingen op het eiland interessant aangezien de leerlingen die deze leerwegen volgen, mogelijk toekomstige medewerkers worden.

De afgelopen schooljaren is er hard gewerkt aan en opleidingstraject voor 16+ leerlingen in samenwerking met Noorderpoort. Op de Schier Academy volgen leerlingen een één- of tweejarige praktijkgerichte horecaopleiding (als kok, gastvrouw of gastheer) op mbo niveau 2 en 3. De leerlingen wonen, leren en werken tijdens de opleiding op het eiland, en doen daar praktijkervaring op bij één van de erkende leerbedrijven. De theorielessen worden o.a. door de docenten van IBS verzorgd. Na het afronden van de opleiding krijgen de studenten garantie op een baan en is er doorstroom mogelijk naar vervolgopleidingen. Noorderpoort is sinds 2021 partner van de Schier Academy.

Voor meer informatie over dit opleidingstraject verwijzen wij u door naar: https://www.waddenacademy.com/schier-academy